مرکبات مازندران را دریابید؛ ۲ میلیون تن پرتقال در راه بازار
مرکبات مازندران را دریابید؛ ۲ میلیون تن پرتقال در راه بازار
چالوس نیوز- نگرانی و دغدغه بازار صادراتی مرکبات مازندران با تولید ۲ میلیون تن پرتقال در حالی که طبق اعلام رسمی کارشناسان باغبانی برداشت آن از پانزدهم آبان ماه آغاز می شود، به این خاطر شدت گرفت که رییس اتاق بازرگانی استان نسبت به صادر شدن مقداری پرتقال سبززدایی شده بین نارنگی های زودرس به یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر انتقاد کرد.

چالوس نیوز- نگرانی و دغدغه بازار صادراتی مرکبات مازندران با تولید ۲ میلیون تن پرتقال در حالی که طبق اعلام رسمی کارشناسان باغبانی برداشت آن از پانزدهم آبان ماه آغاز می شود، به این خاطر شدت گرفت که رییس اتاق بازرگانی استان نسبت به صادر شدن مقداری پرتقال سبززدایی شده بین نارنگی های زودرس به یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسته کاری شورای کشاورزی مازندران چهارشنبه شب با حضور استاندار، صادر کنندگان عضو اتاق بازرگانی، مسوولان انجمن ها و اتحادیه های بخش کشاورزی باغداری مازندران درحالی با موضوع مرکبات برگزار شد که درکنار خبرخوش صادرات حدود ۹ هزار تن نارنگی، نسبت به بی توجهی بر نظارت که منجر به تخریب بازار صادراتی مرکبات از سوی عده ای سوداگر شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در این جلسه با بیان اینکه طبق اعلام رسمی کارشناسان باغبانی استان زمان برداشت پرتقال پانزدهم مهر ماه است و هر گونه واکس، رنگ افزایی و سبززدایی مرکبات مضر و ممنوع اعلام شد، بیان کرد: بر اساس گزارش های مستند شده رسیده به اتاق بازرگانی استان، مقداری پرتقال همراه با نارنگی ها به یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد که اتاق بازرگانی کشور مقصد نسبت به این مقوله معترض شده است.

وی با تاکید بر این که سورتینگ داران مازندران باید ساماندهی شوند تا صادرات مرکبات مازندران به درستی انجام شود، ادامه داد:‌ با وجود این که امسال با همکاری مسوولان دولتی موانع مختلف صادرات مرکبات به کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله سیستم حمل‌ونقلی، نرخ تعرفه گمرگی و روابط تجاری رفع شد اما این اتفاق نگرانی ها را دوچندان می کند.

بررسی آماری از تولید و مازاد بر مصرف انواع مرکبات مازندران برای ارسال به خارج از استان و صادرات به کشورهای هدف نشان می دهد که تا کنون از مجموع محصول ۱۷هزار هکتار باغ نارنگی استان حدود ۹ هزار تن آن به خارج از کشور صادر شد و از تولید بیش از ۲میلیون تن پرتقال در راه بازار ۵۰۰ هزار تن برای صادرات خارج از کشور برنامه ریزی شده است.

تلاش برای رفع مشکلات صادرات مرکبات مازندران دستکم از یک دهه پیش به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و به مرور زمان با پیگیری های رسانه ای و تلاش مسوولان یکی پس از دیگری رفع شد تا مهم ترین بخش کشاورزی استان با صادرات بخش عمده ای از تولیداتش از بی سامانی در فصل برداشت خلاصی یابد.

حل مشکل بازار عرضه برای مرکبات مازندران نه تنها مهم ترین خواسته باغداران، بلکه از مطالبات مردم و وعده هایی است که علاوه بر مسوولان اجرایی، نمایندگان مجلس هم در دوره های مختلف مطرح کرده اند.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران با هماهنگی استانداری با محوریت دانشگاه علوم پزشکی ضوابطی را برای تولید و عرضه مرکبات در نظر گرفته اند که بر اساس آن رنگ آمیزی مرکبات در سورتینگ ها ممنوع است و در صورت هرگونه گزارش سبززدایی با متخلفان برخورد خواهد شد.

مرکبات مازندران را دریابید؛ ۲ میلیون تن پرتقال در راه بازار

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که امروز باید از شرایط سنتی صادرات کالا دست برداریم، ادامه داد : تحقق صادرات مطلوب مرکبات رعایت الزامات کشور مقصد را می‌طلبد، موضوعی که علاوه بر صادر کنندگان بایدبه این موضوع توجه کنند، همه مسوولان به خصوص ناظران باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با ذکر این نکته که مرکبات مازندران دربین همه تولید کنندگان مرکبات دنیا طرفدار خاص و همواره بازار پسندی فوق العاده ای دارد، ادامه داد :‌ امروز باغداران مرکبات استان با توجه به تولید مازاد بر مصرف داخلی نیاز به حمایت مسوولان دارند، اگر این حمایت عملیاتی نشود کشاورزی باغداری استان با چالش حفظ زمین مواجه خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با تاکید بر این که اعلام به موقع قیمت کف مرکبات به خصوص پرتقال همانند برنج علاوه بر این که سبب ساماندهی بازارمی شود دست دلالان و واسطه ها کوتاه خواهد شد، گفت: اختصاص تسهیلات برای تعادل و رونق بازار عرضه و تقاضا مرکبات از سر باغ بسیار مهم و ضروری است.

بابک مومنی با بیان این که ۸۰ درصد مرکبات مازندران تازه خوری انجام می شود، افزود: طی سال های اخیر با فنی شدن باغداری حتی بین خرده مالکان، ذخیره سازی فنی مرکبات با هدف تعادل درعرضه بیشتر شده است.

وی با بیان این که اکنون مرکبات مازندران تا خرداد ماه سال آینده به صورت فنی ذخیره سازی می شود، ادامه داد:‌ با توجه به پیش بینی های تولید، هدف گذاری صادرات پرتقال امسال ۵۰۰ هزار تن است.

وی به اهمیت تامین تسهیلات سرمایه در گردش پنج هزار میلیارد ریالی برای تحریک بازار مرکبات مازندران اشاره کرد و گفت: صندوق حمایت کشاورزی، شرکت های تعاون روستایی، اتحادیه باغداری و سورتینگ داران آماده خرید انواع مرکبات از سر باغ هستند.

وی با بیان اینکه محصولات مرکبات مازندران در حالی در آستانه ورود به بازار است که دغدغه‌های باغداران از بازار بسیار جدی است، ادامه داد:در سال زراعی جاری باغداری مازندران با طغیان مگس میوه به دلیل تغییرات اقلیمی مواجه شدند که خوشبختانه با ترویج به موقع و همکاری باغداران این آفت تحت کنترل است.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس از سطح پنج هزار هکتار نارنگی اواخر شهریور آغاز شد و اکنون باغداران در حال برداشت دیگر ارقام نارنگی ها در سطح حدود ۱۱ هزار هکتار هستند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.