رسانه ملی و رسالتهای فراسازمانی با محوریت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
رسانه ملی و رسالتهای فراسازمانی با محوریت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
چالوس نیوز |  برنامه ریزی دقیق، نظم و اراده مصمم رسانه ملی در مواجهه با شروع ایام تبلیغات نامزدها با چاشنی مصاحبه های زنده و ضبطی همراه با گزارشهای مکمل مردمی و حتی مباحثه های کارشناسی، کارستانی است .

چالوس نیوز |  برنامه ریزی دقیق، نظم و اراده مصمم رسانه ملی در مواجهه با شروع ایام تبلیغات نامزدها با چاشنی مصاحبه های زنده و ضبطی همراه با گزارشهای مکمل مردمی و حتی مباحثه های کارشناسی، کارستانی است .
انتخابات پیش رو در دو بعد مهم یعنی هم بخاطر شرایط داخلی و مسئولیت های سنگین رئیس جمهور منتخب در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و هم بخاطر شرایط بین المللی و سیاستهای پرفراز و فرود کشورهای مختلف در هیمنه تحریم ها و تهدیدها و تفتین ها و نیز در قلمرو همکاری ها و همدلی ها و حمایتها در مواجهه با کشور عزیزما و باز هم اتفاقات بزرگی مثل آنچه که بر غزه گذشت و می گذرد و غیره، انتخاباتی بسیار مهم، تعیین کننده و تأثیرگذار است و کمترین سهل انگاری امروز، می تواند بیشترین حسرت فردا را برای ما بیادگار بگذارد و از این لحاظ هم نامزدهایی که در گردونه رقابتها، فعالند و هم مردمی که برای شناخت نفرات و برنامه ها و توانایی ها پای رسانه ملی نشسته و برای انجام تکلیف شرعی و نیز استفاده از حقوق شهروندی خویش مصمم و پای کارند، در شرایط بسیار حساسی قرار داشته و باید فراتر از محاسبات جناحی و عاطفی و سلیقه ای، انتخابی اصلح با فعالسازی عقلانیت و تجربه میدانی خویش داشته باشند.

برای تحقق این اتفاق مهم، یکی از مهمترین سازمانهایی که با متد فراجناحی و فراسازمانی، چندبعدی عمل کرده و فراتر از فعالیتهای نفس گیر و توان فرسای فیزیکی، در تکاپوی کیفیت افزایی انتخاب ها با دو گزینه حضور حداکثری و انتخاب اصلح، از جان مایه می گذارد، رسانه ملی است!

رسانه ملی هم در حوزه شناخت و هم در حوزه فراشناخت، علاوه بر خودشناسی و تجمیع توانایی ها، با استفاده از علوم رفتاری مانند جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، علوم مدیریتی و سایر گرایش ها، به فراشناخت رسیده و با دو اصل انعطاف پذیری و انطباق پذیری، در فرایند جذب حداکثری مخاطبان داخلی، در تدارک بیشترین اثرگذاری بر آنها در راستای همراه سازی جمعیت خاکستری و نیز هدایت هدفمند جمعیت همراه به سوی انتخاب اصلح حرکت می کند.

رسانه ملی براساس متن هوشمندانه مقام معظم رهبری در حکم انتصاب دکترجبلی به عنوان رییس رسانه ملی، در ضمن همه فعالیتها، چهار اصل محوری ذیل را نصب العین قرار داده و می دهد :

الف-دانشگاهی برای ارتقاء آگاهی و معرفت عمومی

ب-آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین

ج-آسایشگاهی برای بهره مندی چشم و دل همگان از جلوه های زیبایی و هنر

د-قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور

درحقیقت هدف اصلی رسانه ملی عملیاتی کردن خط مشی ابلاغی مقام معظم رهبری، با ورود موضوعی به موقعیتها و مأموریتهای متنوعی مانند انتخابات و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری است که طی آن خود را موظف به انتقال شور اجتماعی ناشی از حضور در مراسم وداع و مشایعت و بزرگداشت شهدای خدمت و در رأس آنها رئیس جمهور شهید و سیدالشهدای خدمت به فضای انتخاباتی ریاست جمهور در ایام جاری تا ۸ تیر روز برگزاری انتخابات و ثبت “حماسه حضور” دیگری است و علاوه بر آن کمک شایان به مردم برای توسعه آگاهی و شناخت نسبت به نامزدها و نیز انتخاب اصلح با توجه به مشکلات جامعه و توانایی های نامزدهاست.

اینکه رسانه ملی بر خلاف انتخابات گذشته که با شیب ملایم یکساله، خیز بلند ایام متصل به انتخابات را بر می داشت، اینبار با فرجه یکماهه به این ایام ورود کرد، چیزی شبیه به یک حماسه است که علیرغم خستگی فراوان ناشی از فشردگی مراسم شهادت شهدای خدمت، با ریکاوری محیرالعقول و تنها و تنها با توجیه روحیه و منش جهادی مجاهدان رسانه قابل باور می شود، با آمادگی استاندارد، آن هم با پخش زنده مراسم قرعه کشی، اعلام حضور کردند!

برنامه ریزی دقیق، نظم و اراده مصمم رسانه ملی در مواجهه با شروع ایام تبلیغات نامزدها با چاشنی مصاحبه های زنده و ضبطی همراه با گزارشهای مکمل مردمی و حتی مباحثه های کارشناسی، کارستانی است که رسانه ملی با استفاده ظرفیتهای موسع خود بدون کمترین کاستی، در حال انجام آن است.

علاوه بر تخصیص برنامه های خاص مناظره، انتخاباتی کردن پرمخاطب ترین برنامه های شبکه های سراسری مثل گفتگوی خبری، صف اول، بدون تعارف و غیره، گامهای بلند رسانه ملی برای تحقق رسالت بزرگی است که ایفای آن را به عهده دارد.

مرجعیت رسانه ای رسانه ملی در هنگامه برگزاری انتخابات بخصوص انتخابات ریاست جمهوری از آنجایی کاملا” محرز می شود که کاندیداها بدون احساس نیاز به تبلیغات ستادی و خیابانی، با ایقان به پرمخاطب بودن رسانه ملی و رعایت عدالت رسانه ای، با طیب خاطر به رسانه ملی اعتماد کرده و تمام برنامه های تبلیغاتی خود را در بسترهای واگذار شده رسانه ملی ارائه کرده و در فضای کاملا باز برنامه ها، حرف ناگفته ای نخواهند داشت.

جالب ترین نکته حجم بسیار بالای تخصیص یافته در فضای گسترده مجازی اعم از همسوها و غیرهمسوها به انعکاس برنامه های انتخاباتی رسانه ملی است که عملا” ضمن اثبات مرجعیت رسانه ای رسانه ملی، آمار مخاطبان غیرمستقیم را نیز در حد قابل توجهی ارتقاء می بخشدوعلاوه بر آن، برتری و دست برتر رسانه ملی را در انعکاس صادقانه همه دیدگاهها را به نمایش می گذارد که عملا” جوسازی های رسانه های غول پیکر بیگانگان و معاندان را خنثی کرده و کاذب بودن سلسله ادعاهای غلط آنها را ثابت می کند!

تردیدی نيست که رسانه ملی قطعا” مثل همه امتحانات سخت گذشته که در عصر تحول به شکل سریالی و اپیزودی بعهده گرفته، باز هم سربلند بیرون خواهد آمد و الگویی برای همه ارگانهای جهادی اندیش و بسیجی مرام خواهد بود که در سخت ترین شرایط و سخت ترین مأموریتها، پا پس نکشید و احساس خستگی نکرد و جای جای رسانه را سنگر پنداشت و مجاهدانه عمل کرد.

در پایان شایسته می دانم تا به عنوان یک همکار رسانه ملی که از نزدیک شاهد زحمات همکارانم در تمامی عناوین شغلی اعم از برنامه سازان، مجریان، خبرنگاران، گزارشگران، نویسندگان و غیره بوده و هستم، از یکایک آنها قلبا’ ستایش کرده و از خدای بزرگ برای آنها طلب اجر و سلامتی نمایم.

هادی ابراهیمی کیاپی /  دانشیار علوم سیاسی دانشگاه و مدیرکل صدا و سیمای مازندران

  • نویسنده : هادی ابراهیمی کیاپی