بیش از ۷۰۰ مورد سرمایه‌گذاری به سمت مازندران سرازیر شد
بیش از ۷۰۰ مورد سرمایه‌گذاری به سمت مازندران سرازیر شد
چالوس نیوز | استاندار مازندران گفت: پنجره واحد برای صدور مجوزها در کمتر از یک ماه را راه‌اندازی کردیم و در همین راستا در دو ماه گذشته بیشترین میزان درخواست سرمایه‌گذاری در مازندران داشتیم و همچنین در همین همایش‌ها نیز بیش از 700 مورد سرمایه‌گذاری به سمت مازندران سرازیر شد.

چالوس نیوز | استاندار مازندران گفت: پنجره واحد برای صدور مجوزها در کمتر از یک ماه را راه‌اندازی کردیم و در همین راستا در دو ماه گذشته بیشترین میزان درخواست سرمایه‌گذاری در مازندران داشتیم و همچنین در همین همایش‌ها نیز بیش از ۷۰۰ مورد سرمایه‌گذاری به سمت مازندران سرازیر شد.

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در همایش فصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی با رویکرد دانش‌بنیان که در مجتمع امامت چالوس با حضور مدیران ملی، استانی، شهرستانی و سرمایه‌گذاران برگزار شده بود با اشاره به اینکه، فلسفه وجودی برگزاری این همایش‌ها ایجاد انسجام، همدلی و امید در مجموعه بخش‌های اقتصادی است، اظهار داشت: برای اینکه امید را در جامعه و فعالان جامعه ایجاد کنیم، لازمه اش گفتمان غالب است.

وی با بیان اینکه گفتمان اقتصادی در مازندران از چند سال قبل شروع شد و اکنون باید به عنوان گفتمان غالب نهادینه شود، ادامه داد: باید موانع را از سر راه فعالیت‌های اقتصادی برداریم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در مازندران اتفاقات خوبی رخ داد و توسعه‌هایی شکل گرفت، گفت: مازندران رتبه اول چهارده محصول را از آن خود کرد که در تولیدات کشاورزی، تولید برنج، مرکبات و کیوی نیز رتبه نخست کشور را دارد.

وی با بیان اینکه مازندران جزءِ نخستین صادرکننده کیوی در کشور است و بازار منحصربفردی را در کشورهای cis دارد، تصریح کرد: مازندران با وجودی که در بحث صنعت هنوز جا برای توسعه فراگیر دارد اما در حال حاضر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همه این موفقیت‌ها را سرمایه‌گذاران در بستر جمهوری اسلامی ایران و در دوران تحریم ایجاد کردند که از افتخارات مازندران هستند.

حسینی‌پور، برخورداری مازندران از نعمت دریا، دشت و جنگل در فواصل کوتاه را از فرصت‌های بسیار ارزشمند در حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بیش از هفتاد رودخانه در مازندران داریم که هنوز در حوزه گردشگری آنها ورود نکردیم.

وی اذعان داشت:۹۰ درصد گردشگری مازندران به ویژه در چالوس، نوشهر و کلاردشت به عنوان نگین گردشگری کشور واقع شده است که مورد توجه بین‌المللی است اما متأسفانه هنوز زیرساخت‌های آن را نتوانستیم فراهم کنیم.

استاندار مازندران اظهار داشت: صنایع دستی مازندران مورد اقبال بازارهای اروپا است اما هنوز نتوانستیم آن را در چارچوبی قرار دهیم که بتوان بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه به آمار بیکاری در مازندران پرداخت و گفت: بیشترین آمار بیکاران تحصیلکرده در مازندران را لیسانس‌ها تشکیل می‌دهند که در طول سالیان به جای تولید مهارت، تولید مدرک شد و بنابراین باید به مقوله مهارت در بخش‌های مختلف به عنوان یک راهکار اشتغا‌ل‌زا با درآمد پایدا به آن توجه شود.

حسینی‌پور یکی از مشکلات اساسی در مازندران را دیپلماسی اقتصادی و گردشگری برشمرد و تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا نام مازندران مانند اصفهان و کرمان در لیست گردشگران خارجی حاشیه خزر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ما در مازندران نیازمند همدلی، همگرایی و گفتمان مشترکی هستیم که کمتر دیده می‌شود، افزود: در مازندران، افراد به جای کار جمعی، بیشتر تمایل به کارهای فردی دارند و باید روحیه همکاری‌های دسته‌جمعی را تقویت کرد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مازندران جزءِ استان‌های برتر و فاخر علمی کشور است، گفت: در مازندران مشکلی به نام معضل آب وجود دارد و این مشکل از باید با بهره‌گیری از دانش نخبگان جوان که یکی از اهداف دولت سیزدهم بها دادن به فرصت‌های انسانی برای بهره‌مندی از توان علمی آنها است، حل کنیم.

وی یکی از موانع عدم اقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مازندران را روند طولانی صدور مجوزها عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی صدور مجوز دچار رسوب می‌شود یعنی فسادی در آن نهفته است و در مازندران در بحث فسادستیزی با هیچ احدی تعارفی نداریم و برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مازندران باید فسادها شناسایی و ریشه‌کن شود.

حسینی‌پور با تأکید بر اینکه مسئولان باید خود را همسو با توسعه استان کنند، بیان داشت: نگاه ما به توسعه، استفاده از تجربیات درست گذشته و کنار گذاشتن تجربیات نادرست با رویکرد دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم در مازندران در حوزه کشاورزی نقش مهم و پررنگ داشته باشیم، ادامه داد: صادرات مرکبات مازندران برای نخستین بار از دریا انجام خواهد شد که از سه بندر نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد استفاده خواهیم برد.

استاندار مازندران با بیان اینکه امروز صنعت گردشگری به عنوان صنایع مهم درآمدزایی کشورها است، تصریح کرد: در مازندران نباید صرفاً به دنبال سُنَت گردشگری باشیم بلکه باید به دنبال صنعت گردشگری باشیم و البته سُنَت گردشگری هم در کنار آن باشد.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دریا بسیار مهم است و گردشگری یکی از مؤلفه‌های اساسی آن است، عنوان داشت: اولین اتوبوس دریایی در بندر نوشهر راه‌اندازی می‌شود و این شروع سفرهای دریایی است و اعتقاد داریم که باید مازندران را خودمان درست کنیم و فضا و بستر را برای بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

این مسئول خاطرنشان ساخت: پنجره واحد برای صدور مجوزها در کمتر از یک ماه را راه‌اندازی کردیم و در همین راستا در دو ماه گذشته بیشترین میزان درخواست سرمایه‌گذاری در مازندران داشتیم و همچنین در همین همایش‌ها نیز بیش از ۷۰۰ مورد سرمایه‌گذاری به سمت مازندران سرازیر شد.

وی از فرمانداران نوشهر، چالوس و کلاردشت خواست تا بستر را برای نخبگان جوان آماده کنند، افزود: روستاهای مازندران مولد هستند و اگر به آنها توجه شود نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور خواهند داشت.

حسینی‌پور از شناسایی پانصد روستا در مازندران به عنوان پایلوت توسعه کشاورزی، گردشگری و تولید خبر داد و اظهار داشت: باید روند مهاجرت‌ها از روستا به شهرها با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار معکوس شود.

وی در پایان گفت: برای سرمایه‌گذارانی که در این شرایط تحریمی به مازندران بیایند برایش فرش قرمز پهن و ظرف یک ماه مجوزش را صادر می‌کنیم و از هم اکنون باید برای ده سال آینده مازندران برنامه‌ریزی داشته باشیم.