تحریم‌های اروپا علیه ایران نقض عامدانه برجام است
تحریم‌های اروپا علیه ایران نقض عامدانه برجام است
وزارت خارجه روسیه تصمیم و نیت تروئیکای اروپایی برای «نقض عامدانه الزامات برجام درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران» را محکوم کرد.

وزارت خارجه روسیه تصمیم و نیت تروئیکای اروپایی برای «نقض عامدانه الزامات برجام درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران» را محکوم کرد.

به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با محکوم کردن نیت سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه موسوم به «تروئیکای اروپایی» برای نقض عامدانه الزامات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای تهران را محکوم کرد.

زاخارووا به اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی مذکور قصد دارند تحریم‌های هسته‌ای و موشکی علیه ایران را حفظ کنند، واکنش نشان داد.

وی دراین‌باره گفت: ما نیت انگلیس، آلمان و فرانسه برای نقض عامدانه الزامات برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را قاطعانه محکوم می‌کنیم. اگر نیت آنها عملی شود، به دورنمای احیای توافق هسته‌ای ضربه سختی وارد خواهد شد.

وی تاکید کرد: از اینکه فکر کنیم دلیلی وجود دارد که اروپایی‌ها در لحظه‌ای خاص از کوره در رفته‌اند، متنفریم؛ لحظه‌ای که به نظر می‌رسد پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، پیش‌نیازهای مشخص برای تقویت تلاش‌ها در مسیر احیای برجام را فراهم آورده است.

دیپلمات روس تصریح کرد: قویاً از طرف‌های اروپایی برجام می‌خواهیم تا بلافاصله در مسیر مخربی که در پیش گرفته‌اند، بازنگری کرده و نسبت به اجرای تمام و کمال تعهدات بین‌المللی‌شان در چهارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازنمان ملل اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: معتقد هستیم که این تصمیمات غیرقانونی بوده و صرفاً با ملاحظات برخی کشورهای خاص گرفته شده است. تحریم‌های یکجانبه خصمانه و اعمال فرامرزی این تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم؛ تحریم‌هایی که بازتاب قبیح «نظم جهانی مبتنی بر قانونی» است که غرب آن را ترویج می‌دهد.

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به‌تازگی اعلام کردند که قصد دارند تا مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران که قرار بود ماه آینده منقضی شود را همچنان حفظ کنند.

در همین ارتباط، دولت انگلیس پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است.