منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور
منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور
چالوس نیوز | مازندران به عنوان قطب کشاورزی و صنعت کشور با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی راهبردی باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب و ایجاد منطقه آزاد، می تواند به دروازه صادرات کشور تبدیل شود.

چالوس نیوز | مازندران به عنوان قطب کشاورزی و صنعت کشور با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی راهبردی باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب و ایجاد منطقه آزاد، می تواند به دروازه صادرات کشور تبدیل شود.

منطقه آزاد مازندران که بعد از مطالبه ۲۰ ساله مردم با تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، می تواند نقش ممتازی در رونق صادرات کشور داشته باشد.

موافقان منطقه آزاد مازندران با برگزاری همایش بررسی فرصت ها و چالش های منطقه آزاد مازندران در دانشگاه معین استان در بابلسر آخرین دستاوردهای این ظرفیت ایجاد شده را بررسی کردند.

دانشگاه مازندران که در ۲۰ سال اخیر بابرگزاری همایش های مختلف موافق ایجاد منطقه آزاد در مازندران بوده است با ابلاغ این قانون اعلام آمادگی کرد که هر ساله برای بهتر اجرا شدن آن همایش ملی با حضور نخبگان برگزار خواهد کرد.

موافقان اجرای منطقه آزاد در مازندران بر این باور هستند چون دانشگاه مازندران پرچم دار این طرح بوده، با کمترین چالش روبرو خواهد شد و فرصت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار فرصت های زیست محیطی از جمله ظرفیت های خوب منطقه آزاد مازندران است که از سوی موافقان اعلام می شود.

از طرف دیگر ابهام این طرح برای جامعه محلی و افزایش توقع و انتظارات ایجاد شده برای منطقه آزاد مازندران از جمله چالش هایی است که موافقان این طرح بر این باور هستند با برگزاری همایش های مختلف باید برای افکار عمومی موضوعات مختلف تشریح شود.

منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور

موافقان این طرح می گویند که مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب باشکوفایی ظرفیت‌ها و توسعه صادرات این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار را در مقایسه با دیگر استان‌های کشور فراهم کرد.

دیپلماسی فعال اقتصادی ۲ سال گذشته مازندران که زمینه رونق صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه دریای خزر را فراهم کرده است ظرفیت منطقه آزاد مازندران می تواند این روند را شتاب بخشد.

از سوی دیگر مازندران در کنار ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست‌های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

موافقان منطقه آزاد مازندران بر این باورند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته‌ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می‌یابد و همزمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی‌های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندرعملیاتی می‌شود.

منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور

از سوی دیگر آنان پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با بهره‌برداری از بندر امیرآباد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آن ها باشد.

مازندران که در سال جاری توانست ۳.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تجارت داشته باشد با فعالیت سه منطقه آزاد این استان این تجارت بیشتر خواهد شد و مازندران به دروازه صادرات کشور تبدیل می شود.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور

به مازندران امید داریم

در این پیوند وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: در ۲ سال اخیر مناطق آزاد نسل دوم شکل گرفت، که مازندران هم یک نمونه آن است و ما به موفقیت این استان بسیار امید داریم.

احسان خاندوزی با بیان این که در زیر ساخت های مازندران سرمایه گذاری های خوبی انجام شد، بیان داشت: منطقه آزاد مازندران این ظرفیت را دارد که به یک الگوی موفق منطقه آزاد در کشور تبدیل شود.

وی با ابراز خرسندی از اعلام سه منطقه آزاد در مازندران ادامه داد: امیدواریم این استان هر چه زودتر از فواید منطقه آزاد در حوزه تجارت، ترانزیت، و سرمایه گذاری های خارجی و مشترک بهره مند شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اظهار داشت: بعد از تصویب طرح جامع منطقه آزاد که با کمک دانشگاهیان و صاحبنظران تهیه می شود و محصور شدن آن در گمرک تائید شود، در گام نخست محصور کردن منطقه آزاد مازندران آغاز خواهد شد.

خاندوزی اظهار داشت: وزارت اقتصاد و امور دارایی آمادگی دارد تمام مزیت های منطقه آزاد اعم از معافیت های مالیاتی، گمرکی و تسهیل ها را برای مناطق آزاد مازندران لحاظ کنیم.

وی با بیان این که، مازندران در هفت ماهه نخست امسال سه و نیم میلیون تن کالا صادر کرده است، تصریح کرد: تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری مازندران در سال جاری نشان از فراهم بودن زیرساخت در این استان است.

این مقام مسوول تصریح کرد: منطقه آزاد مازندران با توجه به ظرفیت‌های خوب کشورهای حاشیه خزر باید به دروازه صادرات تبدیل شود.

منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور

قفل ۲۰ ساله باز شد

استاندار مازندران گفت: یکی از ارزشمندترین خدمت دولت سیزدهم به مردم مازندران اعلام سه نقطه منطقه آزاد در این استان است.

سید محمود حسینی پور با بیان این که دولت سیزدهم مطالبه ۲۰ ساله مردم مازندران را برآورده کرده است، اظهار داشت: همدلی در استان و حمایت دولت این ظرفیت را برای مازندران به ارمغان آورد.

حسینی‌پور اضافه کرد: یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی دولت رونق صادرات به کشورهای همسایه است که منطقه آزاد مازندران این سیاست را محقق می‌کند.

استاندار مازندران با بیان این که همه باید تلاش کنیم تا مازندران به استان برتر اقتصادی در کشور تبدیل شود، بیان داشت: ضعف برخی از مناطق آزاد نباید در روحیه ما تاثیر منفی داشته باشد و مازندران با طرحی نو به استقبال منطقه آزاد رفت.

منطقه آزاد مازندران دروازه صادرات کشور

تداوم بررسی ها

رییس دانشگاه مازندران در همایش فرصت ها و چالش های منطقه آزاد مازندران در بابلسر گفت: دانشگاه معین استان آمادگی دارد میزبانی همایش‌های این‌چنینی، به صورت سالانه باشد تا فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی منطقه آزاد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

حشمت‌الله علی‌نژاد با بیان این که مناطق آزاد محلی برای صادرات و افزایش ضریب نفوذ شرکت‌های دانش‌بنیان، محیطی برای آزمون نوآوری، انتقال‌دهنده و توسعه‌دهنده دانش و فناوری، تسهیل‌کننده شبکه‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذار خارجی است، بیان داشت:ایجاد صنایع مبتنی بر مزیت نسبی استان و تقویت زیست‌بوم‌های کسب و کار و نوآوری منطقه، تدارک زیرساخت حمل و نقل و جابه‌جایی در مناطق، ایجاد شبکه همکاری بین‌المللی و افزایش تنوع و سبد اقتصادی منطقه با برقراری ارتباط ارگانیک میان صنایع مختلف از دیگر مزیت‌های ایجاد منطقه آزاد است.

نماینده وزیر علوم درمازندران تصریح کرد: دانشگاه مازندران در حقیقت دانشگاه جامع و معین استان است که رشته‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد و در همه حوزه‌هایی که منطقه آزاد به آن نیازمند است، فعالیت علمی دارد.

به گزارش ایرنا، همایش یک روزه فرصت ها و چالش‌های منطقه آزاد با حضور وزیر اقتصاد و دارایی به همراه چهره‌های دانشگاهی در دانشکده هنر و معماری روز دوشنبه هفته جاری در دانشگاه مازندران برگزار شد.

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیئت دولت پیشنهاد شد، پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، روز ۱۵ مهر سال جاری از سوی رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می‌شود و مجموعا یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با یک هزار و ۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.