حدود یک‌هزار میلیارد ریال برای لایروبی آبراه بندر نوشهر اختصاص یافت
حدود یک‌هزار میلیارد ریال برای لایروبی آبراه بندر نوشهر اختصاص یافت
چالوس نیوز | مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح لایروبی آبراه دسترسی به حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر اختصاص یافت.

چالوس نیوز | مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح لایروبی آبراه دسترسی به حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر اختصاص یافت.

سعید کیاکجوری افزود : پیمانکار اجرای این طرح قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب شده و قرار است به زودی با استقرار تجهیزات و ماشین آلات در حوضچه بندر نوشهر این عملیات را شروع کند.

وی اظهار کرد : پسروی و کاهش سطح تراز آب دریای خزر در شمال کشور در دهه ۷۰ تاکنون به عنوان یک چالش اساسی است به گونه ای که مسیرهای تردد ناوگان حمل و نقل دریایی منتهی به بنادر که آبراه نامیده می شود دچار مشکل کرده است .

طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه مازندران منجر شده است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و درصورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می شود، کاهش خواهد داشت.

حدود یک‌هزار میلیارد ریال برای لایروبی آبراه بندر نوشهر اختصاص یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: از آنجایی که آبراه حوضچه بندر نوشهر تا نزدیکی محدوده لنگرگاهی در عمق دریای خزر امتداد دارد مدت یک دهه اخیر به خاطر عواملی نظیر پسروی آب دریای خزر و کاهش سطح تراز آن ، ورود و نشست بیش از حد رسوبات منجر به کاهش عمق و عرض آن شده است.

کیاکجوری افزود : آبراه در حقیقت همان راه دسترسی کشتی ها به بنادر است بنابراین عرض این آبراه هرچه زیادتر و عمق آن بیشتر باشد مسیر ایمن تر و تردد کشتی ها آسان تر انجام می گیرد.

وی تصریح کرد : از آنجایی که خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان به شمار می آید دارای موج های بلند بوده به طوری که همه بنادر شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد و نخستین شرط فعال بودن بنادر در حقیقت برخورداری از یک آبراه ایمن ، عمیق و عریض برای تردد ایمن کشتی ها است.

این مسوول ابراز امیدواری کرد با به سرانجام رسیدن طرح لایروبی آبراه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال جاری تا حدودی این دغدغه آمد و شد کشتی ها در بخش تخلیه و بارگیری کالا برطرف شود.

برابر آمار دست کم یک هزار نفر به صورت مستقیم و دست کم سه هزار نفر غیر مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: بندر نوشهر به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غرب مازندران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای حدود یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

کیاکجوری طول آبراه بندر نوشهر را یک مایل دریایی اعلام کرد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن برخوردار است.

محراب زکی پور / نوشهر