نقش دانشگاه ها در توسعه منطقه‌ای مازندران
نقش دانشگاه ها در توسعه منطقه‌ای مازندران
چالوس نیوز | دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسایل اجتماعی ایران از دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران در یادداشتی نقش دانشگاه های این خطه از شمال را در توسعه منطقه ای مازندران بسیار اثر گذار برشمرد.

چالوس نیوز | دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسایل اجتماعی ایران از دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران در یادداشتی نقش دانشگاه های این خطه از شمال را در توسعه منطقه ای مازندران بسیار اثر گذار برشمرد.

دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای علمی و فرهنگی در کشور، نقش اساسی را در توسعه همه جانبه ایفا می‌کنند. در تمامی کشورها، دانشگاه‌ها را به عنوان نقطه‌ آغاز مسیر توسعه بیان کرده‌اند؛ که در بعد اجتماعی با رهبری انتظارات جامعه و در بعد علمی، با ابداعات و اختراعات، موجب تقویت اقتصاد دانش بنیان شده و می‌توانند جامعه را برای رسیدن به توسعه آماده کنند. در واقع، مسیر توسعه از درون دانشگاه‌ها می‌گذرد و هیچ نهاد اجتماعی به اندازه دانشگاه در این زمینه موثر نمی‌باشد.

دانشگاه‌هایی که علاوه بر کسب اعتبار بین‌المللی به نیازهای حال و آتی افراد جامعه، کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی، حذف آسیب‌های اجتماعی، زیست محیطی و در نهایت به توسعه پایدار محیط اجتماعی، محلی و منطقه ای خودشان توجه می‌کنند، دانشگاه‌های اجتماعی هستند.

تداوم حیات دانشگاه‌ها در این است که بتوانند به شرایط محیطی و پیرامونی خود توجه داشته باشند و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهند. دانشگاهی که نتواند نیازهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی اطراف خود را برطرف کند، دانشگاه با کیفیتی نخواهد بود و برعکس، دانشگاهی که با نظام‌های پیرامون خود تعامل داشته باشد، به عنوان دانشگاه با کیفیت شناخته می‌شود.

در استان مازندران نیز حدود ۱۱۷ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با رشته‌های مختلف وجود دارند که برخی از آن‌ها (دانشگاه مازندران در بابلسر و دانشگاه نوشیروانی در بابل)در سطح کشور مطرح هستند. اما با وجود اساتید و نخبگان علمی، مسایل و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی گوناگونی در استان به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند به نیازهای محیط اطراف خود پاسخ دهند و مسایل در استان را حل کرده و موجب توسعه در استان شوند.

عوامل مختلفی در درون( آموزش محور بودن دانشگاه‌ها، بی‌توجهی به نیازهای بازار کار و …) و بیرون دانشگاه‌ها (فقدان سیاست ملی هماهنگ و نبود نهاد ارتباطی پایدار و…) موجب شده‌اند تا ارتباط درستی میان دانشگاه و جامعه برقرار نشود.

به همین منظور می‌توانیم با تقویت مراکزی مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و … بین دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کنیم تا اساتید و دانشجویان با انجام پژوهش‌هایی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی، زیست محیطی و … مسایل و مشکلات استان را شناسایی کرده و راه‌حل‌های کاربردی را ارائه دهند.

یکی از عوامل مهم دیگر برای ایجاد ارتباط صحیح میان دانشگاه و جامعه، وحدت و همدلی مسوولان می‌باشد. زمانی که وحدت و همدلی در میان مسوولان دانشگاهی و استانی وجود داشته باشد، آنها می‌توانند با همکاری و همفکری یکدیگر، مسایل و مشکلات را در استان برطرف کرده و به توسعه همه جانبه استان کمک کنند.

**دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه مازندران

print

  • نویسنده : فضه امری مله