کاهش تعداد اتوبوس‌ها به ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه/ برنامه تامین ۱۷۷۰ واگن مترو
کاهش تعداد اتوبوس‌ها به ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه/ برنامه تامین ۱۷۷۰ واگن مترو
چالوس نیوز | معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تعداد اتوبوس‌های مورد استفاده در کشور را حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: برای بهبود ناوگان حمل و نقل شهری و کاهش آلودگی هوا نیازمند خودروهای با کیفیت هستیم.

چالوس نیوز | معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تعداد اتوبوس‌های مورد استفاده در کشور را حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: برای بهبود ناوگان حمل و نقل شهری و کاهش آلودگی هوا نیازمند خودروهای با کیفیت هستیم.

مسعود نصرتی روز سه شنبه در آیین واگذاری هزار دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداری ها و ‌دهیاری های کشور و راه اندازه خط تولید اتوبوس درون شهری اظهار داشت: هدف این برنامه توسعه و بهبود خودروهای شهری و روستایی با کیفیت و ارتقاء فناوری آن‌ها است که انتظار می‌رود در مقیاس کوچک و بزرگ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نصرتی گفت: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود داشت که این رقم به دلیل فرسودگی اکنون به ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه کاهش یافته است در حالی که قرار بود با اولویت اتوبوس های برقی، به عدد ۳۰ دستگاه برسیم.

وی با یادآوری اینکه ۱۱ شرکت اتوبوس‌سازی فعال در کشور وجود دارد که برای تولید با آنها مذاکره شده و واردات اتوبوس نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی بویژه در کلانشهرها و شهرهای اقماری محدودیت زیادی داریم.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: در ساعت اوج ترافیک در کلانشهر تهران، ۹۲ هزار خودرو وارد شهر می‌شود که ۷۴ درصد آن خودروهای شخصی، ۱۳ درصد اتوبوس، ۷ درصد تاکسی و ۶ درصد مترو است.

نصرتی با بیان اینکه هزینه‌های مربوط به خودروهای شخصی و آلودگی هوا بسیار بالا است، گفت: نبود اولویت‌بندی مناسب در توسعه حمل و نقل شهری سبب استفاده بسیار شهروندان از خودروهای شخصی شده است.

وی از برنامه دولت چهاردهم برای ارتقای حمل‌ونقل عمومی در شهرها خبر داد و از رسانه‌ها درخواست کرد در اطلاع‌رسانی و حمایت از واردات و تولید خودروهای برقی، تاکسی‌های باکیفیت و اتوبوس‌های جدید همکاری کنند.

پیش پرداخت ۳۰۳ میلیون دلاری برای خرید واگن های مترو

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش پرداخت ۳۰۳ میلیون دلاری برای خرید واگن های مترو اظهار داشت: اسفندماه ۲ رام قطار با هفت واگن وارد ناوگان می شود و این روند تا سقف تامین هزار و ۷۷۰ واگن ادامه خواهد داشت.

نصرتی با بیان اینکه مشکل نقدینگی برای تامین اتوبوس در کشور نداریم گفت: از محل انتشار اوراق و تامین مالی سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان برای این بخش نقدینگی تامین شد و برای امسال نیز ۱۶ هزار میلیارد تومان از این حل وجود دارد که در شهریورماه ۱۴۰۵ نقد می شود.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطر نشان کرد که بخشی از اتوبوس مورد نیاز کشور از طریق ثبت سفارش واردات تامین خواهد شد.

معاون وزیر کشور اولویت دولت چهاردهم را توسعه حمل و نقل عمومی همگانی دانست و گفت: این موضوع هم در برنامه هفتم و هم قانون هوای پاک مورد تاکید قرار گرفته است و برای تحقق آن می بایست خطوط تولید را در داخل تقویت کنیم و در عین حال دولت و شهرداری ها نیز نسبت به تعهداتی که به خودروسازان دارند، به موقع پرداخت های خود را انجام دهند.

نصرتی از پیگیری ثبت سفارش واردات قطعات خودروها از طریق وزارت صمت خبر داد و افزود: در هفته گذشته جلساتی در زمینه توسعه و تقویت ناوگان مترو و اتوبوس با حضور رئیس جمهور و وزیر کشور داشتیم و آنان روی این موضوع تاکید ویژه داشتند.

در ادامه این آیین، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با هدف حمایت از تولید داخلی قرار است هزار دستگاه از اتوبوس های مورد نیاز کشور از محل تولید داخلی تامین شود، افزود: پیش بینی های لازم برای تامین ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس از طریق واردات نیز صورت گرفته است.

وی گفت: قرار است سال آینده سه هزار کامیونت مورد بهره برداری قرار گیرد و در سراسر کشور استفاده شود.

این نماینده مجلس بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی در ایران تاکید کرد و گفت: نقش کلیدی دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی، ساخت بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، آزادراه‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی است که این پروژه‌ها در کشور ما به طور میانگین بین ۱۸ تا ۲۱ سال طول می‌کشند، که این مدت زمان بهره‌برداری از پروژه‌ها را کاهش می‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در اصلاح قانون ارزش افزوده و دائمی کردن آن تلاش می کند تا منجر به افزایش منابع مالی برای توسعه روستاها و شهرها شود.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹، سهم دولت در این قانون کاهش یافته و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزایش یافته است، که نتیجه آن توزیع ۲۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ و افزایش این رقم به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده که این منابع صرف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، توسعه زیرساخت‌ها، آسفالت معابر، فضای سبز و بهبود وضعیت زیست‌محیطی شده است.

یوسفی همچنین به تلاش‌های وزارت کشور و همکاری مجلس در تأمین منابع مالی، از جمله اوراق و بودجه، اشاره کرد و گفت: این اقدامات منجر به نوسازی هزاران دستگاه کامیونت و توسعه ناوگان حمل‌ونقل در روستاها و شهرهای کوچک شده است.

وی ابراز کرد: این اقدامات، در کنار توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، نقش مهمی در بهبود معیشت مردم و توسعه عدالت منطقه‌ای دارند.

آغاز به کار مجدد خط تولید اتوبوس درون شهری

در ادامه این مراسم، داریوش گل‌محمدی مدیرعامل شرکت زامیاد نیز گفت: امسال هزار دستگاه خودروی کمپرسی نیسان به سازمان شهرداری ها واگذار می‌شود که ۷۰ درصد از آنها از نوع مدل جدید اکستند است که توانسته استانداردهای ۸۵‌گانه ملی، تأییدیه محیط زیست و مجوز پلیس راهور را دریافت کند.

وی با اشاره به تغییرات فنی و ظاهری این محصول نیز گفت: افزایش ۱۶ سانتی‌متری به طول خودرو باعث شده تا فضای کابین جلو امکان قابلیت تنظیم و انعطاف را برای صندلی ها تسهیل کند.

گل‌محمدی با بیان اینکه خط تولید اتوبوس این شرکت پس از ۱۵ سال توقف آغاز شد، گفت: اتوبوس جدید زامیاد با نام اروند با طول ۱۲ متر است. این محصول حاصل همکاری با شرکت بزرگ فوتون چین است که سال گذشته بیش از ۴۵ هزار دستگاه اتوبوس تولید کرده است.

وی افزود: حدود ۱۲۸ نفر به‌صورت مستقیم در خط تولید اتوبوس مشغول به کار خواهند شد و این پروژه ظرفیت توسعه به اتوبوس‌های برقی و ۱۸ متری را نیز دارد که بازگشت به حوزه تولید اتوبوس، گام مهمی در مسیر ارتقای کیفیت و تنوع ناوگان حمل‌ونقل شهری کشور برداشته است.

print