چگونه قهوه در برابر بیماری کبد محافظت می کند
چگونه قهوه در برابر بیماری کبد محافظت می کند
چالوس نیوز | تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهد.

چگونه قهوه در برابر بیماری کبد محافظت می کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهد.
چگونه قهوه در برابر بیماری کبد محافظت می کند

 قهوه حاوی بیش از ۱۰۰۰ ماده شیمیایی طبیعی است که بسیاری از آنها برای سلامت انسان مفید هستند. اما اکنون با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبدی مرتبط است. در واقع، مطالعه ای که در BMC Public Health منتشر شد، بررسی کرد که کدام نوع قهوه )فوری، آسیاب شده یا بدون کافئین( ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کبدی (CLD) کمک کند.

بیماری مزمن کبد چیست؟

CLDفرآیند التهاب مداوم است که باعث تخریب و بازسازی بافت های کبد می شود که منجر به ایجاد بافت اسکار (فیبروز) و سیروز می شود. در برخی موارد سیروز می تواند منجر به سرطان کبد شود.

CDC تخمین می زند که حدود ۴٫۵ میلیون آمریکایی CLD دارند. نوع CLD شامل بیماری کبد الکلی، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و هپاتیت ویروسی مزمن است CLD. همچنین ممکن است به دلایل ژنتیکی یا علل خودایمنی ایجاد شود.

مطالعات مشاهده‌ای و آزمایشگاهی گذشته نشان داده‌اند که قهوه ممکن است در برابر ابتلا به CLD از جمله سیروز و سرطان کبد محافظت کند. در یک مطالعه جدید، محققان می خواستند به طور خاص ببینند که آیا قهوه آسیاب شده، فوری یا بدون کافئین در محافظت از سلامت کبد موثرتر است یا خیر.

آنچه پژوهش ها می گویند

محققان از داده‌های UK Biobank، یک مجموعه داده مطالعه طولی آینده‌نگر با بیش از ۵۰۰۰۰۰ ساکن بریتانیا استفاده کردند. شرکت کنندگان در Biobank بریتانیا به سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی و سبک زندگی پاسخ دادند، تحت معاینه فیزیکی قرار گرفتند و نمونه ادرار و خون دادند.

داده های مصرف قهوه از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. از شرکت کنندگان پرسیده شد که روزانه چند فنجان قهوه می نوشند و معمولاً چه نوع قهوه ای برای نوشیدن انتخاب می کنند:

بدون کافئین
فوری
آسیاب شده (از جمله اسپرسو)
انواع دیگر

آنها برای میانگین ۱۰٫۷ سال پیگیری شدند.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که مصرف کنندگان قهوه (همه انواع قهوه ترکیبی) در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند خطر ابتلا به CLD و مرگ ناشی از CLD کمتری دارند. در طول پیگیری، ۹۰۳۹ مورد CLD یا استئاتوز (کبد چرب)، ۱۸۴ مورد سرطان کبد و ۳۰۱ مورد مرگ ناشی از CLD وجود داشت.

متوسط مصرف قهوه ۲ فنجان در روز بود. در میان شرکت کنندگانی که قهوه نوشیدند:

۱۹ درصد قهوه بدون کافئین نوشیدند
۵۵ درصد قهوه فوری نوشیدند
۲۳ درصد قهوه آسیاب شده (از جمله اسپرسو) نوشیده اند

به طور کلی مصرف کنندگان قهوه ۲۱ درصد کمتر به بیماری مزمن کبدی، ۲۰ درصد کمتر به بیماری کبد چرب مزمن و ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند، داشتند.

پروفسور جاناتان فالوفیلد، رئیس تحقیقات کبدی و محقق اصلی دانشگاه ادینبورگ ، می گوید: «ما نشان دادیم که مصرف همه انواع قهوه (از جمله قهوه بدون کافئین، فوری و آسیاب شده) با کاهش خطر پیامدهای بیماری کبد مرتبط است.»

دکتر فالوفیلد می‌گوید: «به طور کلی افرادی که قهوه می‌نوشند ۲۱ درصد کمتر به بیماری مزمن کبدی، ۲۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری مزمن یا کبد چرب و ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشند، بودند»

محققان خاطرنشان می کنند که به نظر می رسد بیشترین کاهش خطر برای پیامدهای مختلف سلامتی در ۳-۴ فنجان قهوه در روز به اوج خود برسد.

دکتر فالوفیلد می‌گوید: «آنچه که مطالعه فعلی ما نشان می‌دهد این است که قهوه بدون کافئین نیز به نظر می‌رسد اثرات محافظتی دارد.»

اگر به اثرات محرک قهوه کافئین دار حساس هستید، این خبر خوبی است – احتمالاً می توانید بدون کافئین بنوشید و نتایج مشابهی بگیرید.

چرا قهوه مفید است؟

دکتر فالوفیلد می گوید: «قهوه حاوی بیش از ۱۰۰۰ ماده شیمیایی از جمله آلکالوئیدهای کافئین و تریگونلین، اسیدهای فنولیک مانند اسیدهای کلروژنیک و دیترپن های روغنی کافستول و کاهوول است.»

برخی از این آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی برای سلامتی انسان مفید هستند، از جمله کافئین، اسید کلروژنیک، کاهوئول و کافستول.

البته، قهوه بدون کافئین و قهوه فوری و فیلتر شده تنها دارای حداقل مقادیر کاهوئول و کافستول است، با این حال به نظر می رسد همه آنها در کاهش خطر CLD موثر باشند.

دکتر فالوفیلد می گوید: «در آزمایشگاه بسیاری از مواد موجود در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی یا حتی ضد سرطانی هستند. »

مواد غذایی برای حمایت از سلامت کبد

علاوه بر قهوه، چه غذاها و نوشیدنی های دیگری از کبد سالم حمایت می کنند؟

دایانا ماگر، دکترا، MSc، RD، استاد تغذیه بالینی در بخش کشاورزی، غذا و علوم تغذیه در دانشگاه آلبرتا پاسخ هایی را ارائه کرد.

دکتر میگر می گوید: «رژیم های غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و D و اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به ویژه در بزرگسالان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند. »

در مورد الگوهای غذایی کلی، دکتر Mager توضیح می دهد که در مورد این نکته اختلاف نظر وجود دارد، اما بیشتر داده ها نشان می دهد که الگوی غذایی به سبک مدیترانه ای برای حمایت از عملکرد سالم کبد مهم است.

رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و D و اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به ویژه در بزرگسالان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند.

نمونه هایی از غذاهایی که باید انتخاب کنید عبارتند از:

سبزیجات
میوه ها
غلات کامل
آجیل و دانه ها
ماهی های چرب

همچنین مهم است که کمتر غذاهای حاوی قند و چربی های اشباع شده را انتخاب کنید، مانند غذاهای پخته شده، فست فود و سایر گزینه های فوق فرآوری شده.

غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (نوشیدنی های شیرین شده با شکر، غذاهای میان وعده شیرین شده با شکر) و چربی اشباع شده (فست فودها) با افزایش خطر التهاب، استرس اکسیداتیو و استئاتوز در بزرگسالان مبتلا به انواع بیماری های کبدی مرتبط است. دکتر میگر می گوید:«توصیه این است که این غذاها را در رژیم غذایی محدود کرده یا از آنها اجتناب کنید.»

دکتر Mager توضیح می دهد که الکل همچنین با افزایش شیوع بیماری کبدی ناشی از الکل و خطر سیروز مرتبط است.

در پایان

اگر قهوه می نوشید، این تحقیق خبر خوبی برای شما می تواند باشد؛ با این حال اگر پزشک شما توصیه کرده است که از نوشیدن قهوه خودداری کنید، نباید نوشیدن آن را بدون صحبت در مورد مزایا و معایب آن آغاز کنید. هر کس متفاوت است، بنابراین مهم است که بهترین کار را برای شرایط فردی خود انجام دهید.

  • نویسنده : یاسر عمادی