لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر اولویت نخست اداره کل بنادر مازندران است
لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر اولویت نخست اداره کل بنادر مازندران است
چالوس نیوز - ساسان شیخی | مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: در زمان حاضر لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی ها اولویت نخست این اداره کل است.

چالوس نیوز – ساسان شیخی | مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: در زمان حاضر لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی ها اولویت نخست این اداره کل است.

سعید کیاکجوری  افزود: آبراه دسترسی به بندر نوشهر نیازمند تعریض و تعمیق بیشتر است و با توجه به آثار ناشی از کاهش نامعمول سطح تراز آب دریای خزر که ورود و نشست بیش از حد رسوبات را نیز به دنبال دارد، در صورت طوفانی شدن دریا، تردد کشتی ها با دشواری مواجه می شود.

وی با اشاره به شرایط خاص و متفاوت دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه که دارای موج های بلند است و همه بنادر شمالی را متأثر می کند؛ اولین شرط لازم فعال بودن بنادر را، وجود آبراه ایمن برای تردد ایمن کشتی ها به عنوان بخش بسیار مهم زیرساخت های دریایی و بندری، دانست.

وی خاطرنشان کرد: بندر نوشهر به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غرب مازندرن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای حدود یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

کیاکجوری طول آبراه بندر نوشهر را یک مایل دریایی اعلام کرد و افزود: این آبراه از حوضچه تا نزدیکی محدوده لنگرگاهی در عمق دریا امتداد دارد که در یک دهه اخیر عواملی همچون کاهش سطح تراز آب و ورود و نشست بیش از حد رسوبات، موجب کاهش عمق و عرض این آبراه شده است.

وی یکی دیگر از عوامل بروز وضعیت فعلی را سپرده شدن لایروبی بندر فریدونکنار به بندر نوشهر بدون تأمین و تخصیص یک شناور لایروب برای بندر نوشهر شده دانست و اظهار داشت: تنها شناور لایروب بندر نوشهر با سن ۵۹ سال، در طی این مدت مجبور به ارائه خدمات لایروبی در ۲ بندر نوشهر و فریدونکنار بود که با توجه به توان و ظرفیت محدود لایروب مذکور (لایروب ارس)، امکان فائق آمدن بر کاهش عمق و عرض ناشی کاهش سطح ترازآب و تشدید ورود رسوبات و به ویژه رسوبات رودخانه ای در آبراه دو بندر تحت مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران (نوشهر و فریدونکنار) وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمرکز برای لایروبی بندر نوشهر در زمان حاضر که لایروب ارس برای انجام تعمیرات اساسی زیر آبی، خارج از سرویس بوده و برای مدت حدود ۳ ماه در دسترس نخواهد بود، نیازمند همراهی است و اظهار امیدواری کرد که با تأمین و تجهیز لایروب ارس به تجهیزات به روز و مدرن که در شرایط فعلی بسیار مشکل و زمانبر است، راندمان لایروبی افزایش یابد.

وی افزود: در ۲۰ روز گذشته با تمرکز بر مدیریت بیش از پیش لایروبی، تلاش شده است تا مدت زمان لایروبی با حداقل تجهیزات موجود لایروبی (بیل و بارج) از یک نوبت کاری به ۲ نوبت کاری افزایش یابد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر یادآور شد که با ورود بخش زیادی از غلات مورد نیاز کشور در زمان تحریم از طریق بنادر دریای خزر، هر یک از بنادر شمالی ایران به عنوان بنادر واقع در کریدور شمال به جنوب، نقش تعیین کننده ای در تامین نیازهای کشور ایفا نمودند.

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر – فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال الزامات کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور دریایی و بندری، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها را، نیز بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن برخوردار است.